Norjan tietosuojaviranomainen haluaa Facebookin ja Instagramin lopettavan käyttäjien seurantaa hyödyntävän mainonnan
EU:n tuomioistuin päätyi heinäkuussa 2023 samaan näkemykseen kuin Saksan kilpailuviranomainen todeten, että Meta on väärinkäyttänyt hallitsevaa markkina-asemaansa digitaalisessa mediassa.
Tämän päätöksen myötä Facebook saattaa joutua tulevaisuudessa hankkimaan käyttäjiltään erillisen suostumuksen mainonnan kohdentamiseksi sen perusteella, mitä tietoja käyttäjät ovat jakaneet sovelluksissaan kuten Facebookissa, Instagramissa tai Whatsappissa. Tämä voisi olla suuri haaste Metan tuottoisalle mainosbisnekselle.
EU:n korkeimman oikeuden päätöksen seurauksena, jossa kritisoitiin Metan GDPR:n noudattamista, Datatilsynet (The Norwegian Data Protection Authority) on ensimmäinen viranomainen Euroopassa, joka on todennut käyttäytymisperusteisen mainonnan olevan laitonta yhtiön palveluissa, kuten Facebookissa ja Instagramissa.
Norja alkaa sakottamaan Metaa miljoonalla kruunulla päivässä
Datatilsynet on asettanut tilapäisen eston kuvatulle mainontatavalle Metan alustoilla. Digitaalisen oikeuksien ryhmä Noyb pitää Norjan päätöstä merkittävänä edistysaskeleena ja toivoo muiden EU-maiden tietosuojaviranomaisten ottavan mallia tästä toiminnasta.
Politicolle vuotaneen tiedonantomääräyksen mukaan kielto kestää kolme kuukautta, ja sen noudattamatta jättämisestä seuraa miljoonan Norjan kruunun eli noin 90 000 euron päivittäiset sakot.
Facebook ja Instagram voivat jatkossakin näyttää ihmisille kohdennettuja mainoksia, mutta vain jos käyttäjä itse on antanut vapaaehtoisesti tähän suostumuksen. Kielto voidaan Datatilsynetin mukaan poistaa, jos Meta löytää tavan käsitellä henkilötietoja laillisesti ja antaa käyttäjille oikeudet kieltäytyä seurantaan perustuvasta kohdennetusta mainonnasta.
Meta taistelee saamaansa markkinointikieltoa vastaan Norjassa
Viranomaisen mukaan, Meta ei ole noudattanut markkinointikieltoa, vaan jatkaa toimintaansa Norjassa vanhan kaavan mukaan. Meta on pyytänyt Oslon käräjäoikeutta lykkäämään kieltoa vedoten lyhyeen varoitusaikaan, mutta tämän hetkisen tiedon mukaan Meta joutuu maksamaan päivittäisiä sakkoja niin kauan, kunnes noudattaa markkinointikieltoa.